Gesloten tijden

Gesloten tijden voor vissoorten wil zeggen dat je niet gericht mag vissen op deze soorten vissen en vang je toch toevallig een van deze vissen, dan moet deze direct teruggezet worden in het water waar deze zojuist gevangen is.

Lees goed alle voorwaarden.
Een vereniging of eigenaar van een viswater mag eigenhandig de gesloten tijd mag verlengen of het vissen of deze vissoort totaal verbieden.

Hieronder een uittreksel van de tijden waarop u niet gericht mag vissen op onderstaande vissoorten.

snoek
1 maart tot de laatste zaterdag in mei (IJsselmeer t/m 30 juni)

barbeel, kopvoorn en winde
1 april tot en met 31 mei

snoekbaars en baars
1 april tot de laatste zaterdag in mei

beekforel
1 oktober t/m 31 maart

Elft, fint, kwabaal, meerval, serpeling, sneep, zalm, zeeforel, zeeprik, vlagzalm en beekforel
1 januari t/m 31 december

Graskarper moet altijd worden direct teruggezet vanwege zijn specifieke functie.

Het is zo wie zo verboden om karpers mee te nemen of naar een ander water te verplaatsen.

Voor een aantal federaties en verenigingen geldt soms zelfs een algeheel verbod om welke soort vis dan ook mee te nemen.
Soms geldt er wel een ontheffing voor vissen die voldoen aan de minimum maat en vaak met een beperkt aantal om deze indien gedood te kunnen gebruiken als aas voor roofvissen.

Lees hiervoor de voorwaarden van de betreffende federaties of kijk op de Visplanner app..

Aal / paling moet na het vangen hiervan onmiddellijk worden teruggezet.