50 jaar geschiedenis

50 JAAR Hengelaars Vereniging “De SERPELING”

Herinneringen 50 jaar H.V. “De SERPELING” opgetekend door Hans Keijman.

2 November 1966 is zag onze vereniging het levenslicht, tijdens de oprichtings vergadering bij Jet en Ben Meier in hun café op de hoek van de West Peterstraat en het Sonsbeeksingel te Arnhem. Er werd al langer in het café gesproken om een visclubje te beginnen door de heren die bij Jet en Ben een kaartje legden en natuurlijk ook voor het biljarten kwamen. Na een hele week hard werken was het altijd goed toeven in café Meier.

Nu 2 november 1966 was het dan zover dat “De Scherpeling” werd opgericht. Toen wisten de heren nog niet dat er geen ch in het woord Serpeling thuis hoorde.
12 personen waren aanwezig, hier de namen: Ben Meier, Jan van Reeken, Jan v/d Kamp Sr., Jan v/d Kamp Jr., Jan Laamers, Johan Jansen, Hans Keijman, Henk Voskamp Sr., Sander Daniëls, Theo Steenbakkers, Herman Beenen en Jan Spaans. Er werd afgesproken dat het niet te groot mocht worden en het moest een clubje worden waar gezelligheid troef was. Er werd een bestuur samengesteld dat tot de eerste vergadering het plan mocht uitwerken.
Het bestuur bestond uit Jan v/d Kamp Sr. Voorzitter, Jan van Reeken secretaris en Ben Meier penningmeester. Jan Laamers (die later ook nog bode werd) en Hans Keijman werden commissaris binnen het bestuur.

Jan v/d Kamp onze eerste voorzitter heeft niet lang van de vereniging kunnen genieten ondanks alle plannen die hij had. In 1968 is Jan overleden. De ingewijde onder ons kennen het “boekje”van Jan nog wel waar hij alle notities in opschreef, die niemand kon lezen behalve Jan. De meeste zaken werden in het begin door Ben Meier en Jan van Reeken geregeld en Jan v/d Kamp hield wel een oogje in het zijl. De overige bestuursleden hadden in het begin weinig te doen. De contributie werd in het begin aan Ben Meier in het café betaald. Zakelijk gezien een slimme zet van Ben.

In 1967 gingen de heren voor het eerst vissen om het “Koningschap”. De wedstrijdduur was toen vastgesteld op 2 uur. De gevangen vis werd mee genomen naar het café en boven in het kleine kamertje bij Ben en Jet gewogen/gemeten. Dit was natuurlijk geen ideale oplossing. Wat moest je na afloop met de vis doen. De vis werd in het begin bij de Dierentuin afgegeven. Later wilde de dierentuin de vis niet meer hebben, omdat de kans bestond dat er af en toe wel eens een haakje in kon zitten. Er werd al gauw besloten om de vis aan de waterkant te meten en ter plaatse terug te zetten. Na afloop was er prijsuitreiking in het café van Jet en Ben, waar het altijd “oergezellig” was.

Dat er in de loop van de jaren een hoop veranderd is, spreekt voor zich zelf. Er werden controleurs aangesteld. En die stonden als het ware in de rij om een plaatsje binnen de vereniging te krijgen om met de wedstrijden de vis te meten die de vissers gevangen hadden. Er ontstond zelfs een ‘wachtlijst” van controleurs. Was men een aantal jaren controleur geweest, dan kwam men in aanmerking om vissend lid te worden. Teun Luinge en Appie Hoogstraten werden de 1e twee controleurs die niet mee mochten vissen, maar alleen de vis mochten meten. Ze wilden er zelfs contributie voor betalen om maar bij de vissers te zijn en natuurlijk op de jaarlijkse feestavond bij Jet en Ben in het café mochten komen. Nadat Teun Luinge vissend lid werd, kwam Appie Slangewal in zijn plaats als controleur. Later werd ook Appie Slangewal vissend lid en Gertie Turk controleur

Jan Laamers was een aantal jaren bode en als Jan ziek was haalde Hans de contributie bij de leden op. Hans bracht in die tijd ook “Het Visblad” van de NVVS bij de leden thuis. Jan werd later voorzitter van onze vereniging. De eerste bestuurscrisis vond na 10 jaar plaats. De secretaris had een receptie bedacht en al helemaal geregeld zonder dat de rest van het bestuur en de leden hier iets van af wist. Tijdens de ledenvergadering werd dit plan van tafel geveegd en ontstond er een bestuurscrisis. Jan hield het voor gezien en dus zat de vereniging met een probleem. Alle leden wilden wel graag vissen en een glaasje bier drinken, maar bestuurlijke baantjes, dat was allemaal te lastig. Tijdens de ledenvergadering hield iedereen zijn mond dicht. Ik heb toen wel gedacht dat ik het misschien zou moeten doen. Uiteindelijk werd er door enkele leden gevraagd of ik het secretariaat over wou nemen. Henk Voskamp en Theo Steenbakkers en Sander Daniëls zeiden Hans is nog jong en kan aardig met de pen overweg. Ik heb toen gezegd, dat ik wel een poging zou willen wagen, maar wel op de steun van de overige bestuursleden zou kunnen rekenen. Dit was ook de eerste keer dat ik zo belangrijke functie binnen het bestuur zou krijgen. Hans is toen begonnen om concept statuten te maken en na overleg met Jelle Berends (van de E.V.H.V “De Winde”uit Velp) naar een bevriende notaris van Jelle gegaan om van onze vereniging en statutaire vereniging te maken.

Met het ophalen van de papierwinkel bij Jan van Reeken werd mij te kennen gegeven, dat de vereniging een beste secretaris kwijt was en dat de vereniging de rekening hier van nog wel gepresenteerd zou krijgen. De woorden die toen gesproken werden zal ik niet herhalen. Jan van Reeken wenste Hans veel wijsheid toe. Ik heb hem toen verteld dat de Serpeling de mooiste vereniging van Arnhem zou worden en dat deze vereniging zeker niet het loodje zou leggen. Ik zal er alles aan doen om van deze vereniging een goede vereniging te maken. Nu het resultaat is inmiddels bij u wel bekend. Hans heeft het secretariaat vanaf 1976 tot 1987 Onder zijn hoede gehad. Van 1984 t/m 1991 is Hans ook nog voorzitter en 2e penningmeester geweest van de Serpeling .

In 1976 werd het voor Hans erg druk. Hij nam toen ook zitting in het bestuur van de Hengelsport Federatie Veluwezoom. En ging: “Stille”commissies doen wat in de praktijk er op neer kwam dat Hans, als er bij een aangesloten vereniging trubbels waren een gesprek aanging en probeerde alles weer in goede banen te leiden en anders met zijn aantekeningen terug ging naar het bestuur van de H.F. Veluwezoom.

Hans had dit niet allemaal gekund als hij zijn vrouw Bets niet had gehad. Bets was zijn geheugen en een harde medewerkster in de vereniging. Vissen kon zij ook als de beste. In de damescompetitie draaide ze altijd in de top mee. Vaak won ze op de woensdagavonden de wedstrijden met grote aantallen vissen. In de Streng van het Grindgat in Oosterbeek won zij een keer de wedstrijd met 219 vissen in 3 uurtjes. Dan zij ze: zie zoo ik kan nu wel weer een poosje met Hans naar het buitenland, naar een WK of een EK of Zes Landenwedstrijd. Doen jullie maar je best dan zie ik het wel over 3 weken weer. Helaas is de dames competitie na een aantal jaren van de kalender verdwenen. Bets had ook de kantine onder haar hoede, Marion onze dochter bracht Bets dan om 12.00 uur naar het clubhuis. Vaak bleef ze mee helpen, maar ging ook wel eens ergens anders heen. Als de vissers dan na de wedstrijd binnen kwamen waren de ballen gehakt al warm en konden ze meteen aanvallen. Bets heeft ontzettend veel werk voor de vereniging gedaan.

Het was dan ook een grote klap toen Bets op 28 april 2004 overleed.

In 1991 met het 25 jarig bestaan van de Serpeling stopte Hans als voorzitter en benoemde vergadering Hans tot Erelid/Erevoorzitter. Hans vond het belangrijk dat er “vers bloed” in het bestuur kwam met hopelijk veel nieuwe ideeën . Hij bleef wel aan als 2e penningmeester, als hulpje van Jan Kiezenbrink de penningmeester. Het leek wel een goed genomen besluit in die november vergadering want kort hierop overleed de penningmeester Jan Kiezenbrink. Jan is penningmeester geweest van 1973 t/m 11 januari 1992 de dag dat waarop Jan overleed. Dat was een grote aderlating voor de vereniging. Goede raad was duur wie wordt er nu penningmeester?

Weer kwam het bestuur bij Hans met de boodschap van: Hans je hebt bijna alle functies binnen de vereniging al gedaan, maar 1e penningmeester nog niet”. Wil jij deze taak op je nemen? Het is tenslotte “jouw” vereniging waar je alles voor doet. Nu dat is dus ook gelukt Hans is tot op heden nog steeds penningmeester en ook ledenadministrateur. Op 11 januari 2017 doet Hans dat dus ook al weer 25 jaar.

De vereniging heeft in die vijftig jaar heel wat meegemaakt en is van een ploegje van 12 leden uitgegroeid tot een vereniging met een groot ledenbestand van ongeveer 1300 leden in 2006. Inmiddels is dit ledenbestand mede door toedoen dat de Hengelsport Federatie Veluwezoom de Bijland kwijtraakte flink gezakt in het ledental. Alleen de Bijland was goed voor een ledenaantal van ongeveer 650 voornamelijk Duitse leden. Momenteel heeft de vereniging nog maar 862 aangesloten leden/vispashouders. De wedstrijden zitten een beetje in het slop. Graag zouden wij zien dat het aantal wedstrijdvissers groter wordt dan nu het geval is. Ook zal er meer aandacht aan de jeugd moeten komen. Een bestuurslid Jeugdzaken zou niet verkeerd zijn. Op de valreep hebben wij wel nog voor het 50 jarig bestaan een man gevonden die onze website gaat bijhouden en ook zelf visser is. Hij heeft inmiddels al een flink stuk werk verricht.

Er zullen volgend jaar bestuursleden bij moeten komen die de kar samen met ons gaan trekken. Financieel zijn we kerngezond. Meldt U AAN!!!
Er is in de afgelopen 50 jaar ontzettend veel werk verricht door de diverse besturen die de vereniging heeft gehad en nu nog heeft.

Het vissen is voor mij helaas minder geworden nadat ik in 2014 een hartstilstand heb gehad en nu met mijn longen problemen heb. De “oude dag” komt inderdaad met gebreken, maar we houden de moed er in!

Ik wens de vereniging veel succes en vooral veel vriendschap onder elkaar! Ik zal als het mij gegeven is nog wel een tijdje doorgaan met de administratieve werkzaamheden.

Penningmeester/Ledenadministrateur

Hans Keijman